WODA
wspomaga uczenie się i myślenie
Stres psychologiczny lub środowiskowy pozbawia ciało wody, odwadniając komórki. Gdy dostarczymy wody organizmowi, nawodnimy komórki, co pozwoli na zrelaksowanie się i pozbycie konsekwencji rekcji stresowych.
Woda
- Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu limbicznego.
- Wspomaga trawienie, jako rozpuszczalnik i nośnik enzymów trawiennych.
- Bierze udział w budowie i funkcji białek.
- Dzięki niej następuje rozwój sieci nerwowej.
- Wspomaga oddychanie. Utrzymuje wilgotność na powierzchni pęcherzyków płucnych, co umożliwia rozpuszczanie tlenu i wprowadzanie go do krwi.
- Umożliwia biegunowość komórkową.
Tradycyjnie dzienne zapotrzebowanie na wodę wynosi ok. 22g na 1,0 kg wagi ciała. W przypadku stresu zapotrzebowanie na wodę kilkakrotnie wzrasta.
Bicie w przelocie - ćwiczenia
Na szachownicach strzałką, zaznaczono ostatni ruch czarnych. Zastanów się, czy białe mogą zbić w przelocie jakiegoś czarnego pionka. Jesli tak, zaznacz strzałką, w jaki sposób moga to zrobić.
Szachowa magia – bicie w przelocie
Wiecie już doskonale, że pionek porusza się do przodu o jedno pole lub o dwa, jeśli jest to jego pierwszy ruch. Wiecie także, że pionki zbijają tylko na skos do przodu.
Każdy pionek, który robi swój pierwszy ruch, może przesunąć się o dwa pola do przodu. Jeżeli jednak pole, które w ten sposób przeskakuje (a właściwie nad nim przelatuje) jest atakowane przez pionka przeciwnika, to pionek ten może zostać zbity „w przelocie” tak, jak gdyby zrobił ruch tylko o jedno pole.
Szachowa bitwa – plan gry
- Początek partii ( debiut), zaczynamy lekkimi figurami: gońcami i skoczkami.
- Zajmujemy środek szachownicy (centrum).
- Wykonujemy roszadę, czyli zabezpieczamy króla.
- Układamy dalszy plan gry – atakowanie przeciwnika.
- Sprawdzamy, czy nasze bierki są chronione. Jeśli grozi zbicie, a bierka nie jest broniona – to trzeba ją bronić, albo przesunąć na bezpieczne pole.
- Sprawdzamy, czy żadna bierka nie wymaga poprawienia swojego ustawienia. Na przykład: skoczki nie lubią stać na brzegu szachownicy.
- Przyglądamy się uważnie bierkom przeciwnika i szukamy takiej, która jest niebroniona albo jest słabym punktem, który możemy zaatakować.
- Zastanawiamy się, w jaki sposób możemy zaatakować słabe punkty przeciwnika.
Ćwiczenia Dennisona - rysowanie oburącz
Ćwiczenia Dennisona
Rysowanie oburącz
Rysujemy obydwoma rękami jednocześnie tak by rysunek z jednej strony osi był lustrzanym odbiciem drugiej strony. Można rysować w powietrzu na „niewidzialnej planszy”. Kładziemy nacisk na proces rysowania, a nie na efekt. Unikamy oceny zarówno pozytywnej jak i negatywnej.
Poprawa umiejętności szkolnych: rozumienie kierunków, kodowanie i dekodowanie symboli pisanych, pisanie, literowanie, matematyka.
Zmiany w zachowaniu i postawie: świadomość lewej i prawej strony, widzenie peryferyjne, świadomość ciała, koordynacja i specjalizacja rąk i oczu, rozwój zdolności sportowych i umiejętności ruchowych.